Wsparcie dla przedsiębiorców

Inwestycje i inwestorzy

 
 
 
Fundusz nie udziela już pożyczek. Działalność Funduszu Pożyczkowego po 30.09.2019 r. polega na zarządzaniu środkami wracającymi z pożyczek udzielonych MŚP do czasu ich całkowitej spłaty.

 

Beneficjent: Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.

Cel projektu: zapewnienie dostępu do zewnętrznych źródeł kapitału mikro, małym i średnim przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie województwa śląskiego, a tym samym wzmocnieniu gospodarki regionu.

 

Oferta
Dla kogo?
Na co przeznaczyć?
Kontakt
Do pobrania

Fundusz oferuje niskooprocentowane pożyczki przedsiębiorcom prowadzącym działalność w dowolnej formie organizacyjno-prawnej.

 

  • Minimalna kwota pożyczki 10 000 zł, maksymalna 234 000 zł.
  • Okres spłaty zobowiązania do 60 miesięcy.
  • Karencja spłaty kapitału do 6 miesięcy.
  • Waluta pożyczki PLN.
  • Wymagany wkład własny na poziomie min. 15% wartości finansowanego przedsięwzięcia.
  • Warunkiem ubiegania się o pożyczkę jest złożenie kompletnego wniosku wraz z dokumentacją.

 

 

Przedsiębiorcy znajdujący się we wczesnej fazie rozwoju lub ekspansji, posiadający zdolność kredytową. Osoby, które zdecydowały się założyć własną działalność mogą ubiegać się o pożyczkę z naszego Funduszu bez względu na czas prowadzenia działalności. Nasza oferta jest skierowana również do przedsiębiorców, którzy skorzystali z dotacji na otwarcie własnej firmy.

O pożyczkę mogą ubiegać się przedsiębiorcy spełniający łącznie następujące kryteria:

  • nie są przedsiębiorcami znajdującymi się w trudnej sytuacji w rozumieniu pkt 20 Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249/1 z 31.07.2014 r.);
  • nie ciąży na nich obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem lub orzeczenia sądu krajowego lub unijnego;
  • są mikro, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów Załącznika nr I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 zarejestrowanym, posiadającym siedzibę na terenie województwa śląskiego;
  • są osobami fizycznymi, osobami prawnymi, albo jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną;
  • nie podlegają wykluczeniu z możliwości dostępu do środków publicznych na podstawie przepisów prawa oraz wykluczeniu takiemu nie podlegają osoby uprawnione do ich reprezentacji, w szczególności na podstawie art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

 

NA CO PRZEZNACZYĆ

Ze środków pożyczki mogą być finansowane w ramach działalność gospodarczej mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy :

  • zakupy wyposażenia, w tym maszyn i urządzeń, narzędzi, przyrządów i aparatury, w tym na tworzenie nowych miejsc pracy, środków transportu, wyposażenia biurowego, infrastruktury technicznej bezpośrednio związane z celem realizowanego przedsięwzięcia,
  • zakup nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu, bezpośrednio związanych z celem realizowanego przedsięwzięcia, rozbudowa, adaptacja, remont i modernizacja obiektów produkcyjnych, usługowych i handlowych oraz lokali bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • zakupy materiałów, surowców oraz towarów handlowych niezbędnych do realizacji założonego przedsięwzięcia gospodarczego, z zastrzeżeniem, że wsparcie zostanie udzielone wyłącznie w przypadku powiązania z planem rozwoju firmy,
  • inne przedsięwzięcia w zakresie wspierania działalności gospodarczej przedsiębiorców, zgodne ze statutem ARR i zaakceptowane przez Fundusz, m.in. wdrażanie nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych i inne cele gospodarcze przyczyniający się do rozwoju MŚP.

Pożyczka nie może być przeznaczona na:

  • refinansowanie zadłużenia, w tym na spłatę pożyczek i kredytów zaciągniętych u innych podmiotów;
  • spłatę zobowiązań publiczno-prawnych;
  • cele niezwiązane bezpośrednio z działalnością gospodarczą MŚP;
  • pokrywanie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub na cele konsumpcyjne;
  • współfinansowanie wydatków z innych funduszy UE bądź wydatków współfinansowanych z innego instrumentu finansowego UE, Funduszy Strukturalnych, programów, środków i instrumentów Unii Europejskiej, a także innych źródeł pomocy krajowej lub zagranicznej.

 

 

Biuro projektu:
Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.
Al. Najświętszej Maryi Panny 24 lok. 6, 42-202 Częstochowa
Tel./fax (34) 360 57 46 , kom. 609 980 444

Godziny pracy: pn. – pt. od 8.00 do 15.00

 

Grażyna Wojtysiak - Kierownik projektu [email: gwojtysiak@arr.czestochowa.pl]

 

 

belka FERS aktualna

AKTUALIZACJA 08/04/2025

INFORMUJEMY, ŻE NABÓR WNIOSKÓW O UDZIELENIE POŻYCZKI NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W RAMACH PROGRAMU PIERWSZY BIZNES – WSPARCIE W STARCIE, ZOSTANIE z dniem 09.04.2025r. o godz. 15.00 ZAMKNIĘTY z uwagi na wyczerpanie się środków przeznaczonych na realizację Programu w ramach makroregionu południowego.


AKTUALIZACJA 26/03/2025

W związku z pozyskaniem, w ramach zawartego z Bankiem Gospodarstwa Krajowego aneksu do Umowy Operacyjnej  nr 2/WWS/224/2024/XI/EFS/047, dodatkowej puli środków (16.680.000,00 zł), OGŁASZAMY NOWY NABÓR Wniosków o udzielenie pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach programu Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie.

NOWY NABÓR ROZPOCZNIE SIĘ 03.04.2025r. o godz. 8.00
Zasady naboru i rozpatrywania wniosków nie uległy zmianie. Aktualną dokumentację aplikacyjną udostępniamy poniżej.

 
 Aktualizacja z dnia 09/12/2024 r.
INFORMUJEMY, ŻE NABÓR WNIOSKÓW O UDZIELENIE POŻYCZKI NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W RAMACH PROGRAMU PIERWSZY BIZNES- WSPARCIE W STARCIE,  z dniem 06/12/2024 r. ZOSTAŁ ZAMKNIĘTY.
O ewentualnym wznowieniu naboru poinformujemy na naszej stronie internetowej.
 

 Aktualizacja 26/08/2024
INFORMUJEMY, ŻE NABÓR WNIOSKÓW O UDZIELENIE POŻYCZKI NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W RAMACH PROGRAMU PIERWSZY BIZNES- WSPARCIE W STARCIE,  ZOSTAŁ ZAMKNIĘTY.
 
 Projekt „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”  realizowany
przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Dofinansowanie projektu z UE: 556 175 572, 36 PLN

 

Pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej w tym
usługi doradztwa i szkolenia

 

w ramach
„Rządowego Programu Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” oraz „Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027 (FERS)” finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w okresie programowania 2021 – 2027 oraz Funduszu Pracy.

 

Oferta
Dla kogo i na jakich warunkach
Tryb składania wniosków i wzory dokumentów
Szkolenia i doradztwo
Kontakt

Szanowni Państwo!
W nawiązaniu do podpisanej w dniu 18.06.2024r. Umowy Operacyjnej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego nr 2/WWS/224/2024/XI/EFS/047 KONSORCJUM w składzie: Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Bielsku – Białej (Lider Konsorcjum), Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A., Rudzka Agencja Rozwoju „Inwestor” Spółka z o.o., Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. i Fundacja Rozwoju Regionu Rabka, działający wspólnie jako PARTNERZY FINANSUJĄCY, ogłaszają:

wws logotypyNabór wniosków o udzielenie pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach programu Pierwszy biznes- Wsparcie w starcie rozpoczynamy w dniu 02.07.2024r. w Makroregionie południowym obejmującym województwa: śląskie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, świętokrzyskie i łódzkie.


Środki przeznaczone na realizację programu Pierwszy biznes- Wsparcie w starcie w Makroregionie południowym wynoszą łącznie: 16 680 000,00 zł  


Celem realizacji projektu jest udzielenie wsparcia finansowego, szkoleniowego oraz doradczego dla osób, które planują podjęcie działalności gospodarczej oraz wsparcia szkoleniowego i doradczego pożyczkobiorcom w pierwszym okresie prowadzenia działalności gospodarczej.

 

  • Warunkiem ubiegania się o pożyczkę jest złożenie kompletnego wniosku wraz z dokumentacją.

 

Kto może ubiegać się o pożyczkę?

  • bezrobotni,
  • poszukujący pracy, niezatrudnieni i niewykonujący innej pracy zarobkowej,
  • studenci ostatniego roku studiów, niezatrudnieni i niewykonujący innej pracy zarobkowej,
  • poszukujący pracy opiekunowie osób z niepełnosprawnością,
  • poszukujący pracy, których średniomiesięczne przychody z okresu ostatnich trzech miesięcy przed miesiącem złożenia wniosku o pożyczkę nie przekraczały przeciętnego wynagrodzenia.

Podstawowe warunki do spełnienia przez Wnioskodawcę:

  • w okresie 12 miesięcy (poprzedzających dzień złożenia wniosku) nie prowadził działalności gospodarczej oraz nie pozostawał w okresie zawieszenia wykonywania tej działalności),
  • w okresie dwóch lat (przed dniem złożenia wniosku o pożyczkę) nie był skazany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu,
  • na dzień składania wniosku nie posiada nieuregulowanych w terminie zobowiązań publicznoprawnych lub cywilnoprawnych

 

Na jakich warunkach można otrzymać pożyczkę?

 

Maksymalna wartość pożyczki nie może przekroczyć 20-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, które obowiązuje w dniu złożenia wniosku i obowiązującego w dniu podpisania umowy z pożyczkobiorcą.
-    Zgodnie z ostatnim Komunikatem Prezesa GUS wysokość przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2024r. wyniosła 8.477,21  zł.

 

Okres spłaty – do 7 lat, w tym możliwy okres karencji w spłacie kapitału do 12 m-cy.

 

Oprocentowanie stałe w skali roku, aktualnie wynosi:

  • 0,1 stopy redyskonta weksli dla pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu żłobka lub klubu dziecięcego z miejscami integracyjnymi lub polegającej na świadczeniu usług rehabilitacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych w miejscu zamieszkania, w tym usług mobilnych lub pożyczek dla poszukujących pracy opiekunów osób z niepełnosprawnościami, tj. aktualnie 0,58%

lub

  • 0,25 stopy redyskonta weksli  dla pozostałych osób, tj. aktualnie 1,45%

 

  • Aktualna stopa redyskonta weksli obowiązująca od dnia 05 października 2023r. wynosi 5,80%

Przeznaczenie środków z pożyczki


Środki pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej są przeznaczane wyłącznie na wydatki niezbędne do jej podjęcia zgodnie z Regulaminem, ponoszone przez pożyczkobiorców zgodnie z regulacjami unijnymi i krajowymi.

 

Pożyczki nie mogą być łączone z innymi środkami publicznymi, w tym środkami unijnymi, przeznaczonymi na podjęcie działalności gospodarczej.

 

Umorzenia kapitału pożyczki


Możliwe jest częściowe umorzenie pożyczki po spełnieniu określonych w Regulaminie warunków w części równej 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia nie więcej niż 50 % wartości pożyczki.


Opłaty za udzielenie pożyczki


Pożyczkobiorca nie ponosi prowizji i opłat za czynności związane z udzieleniem.

Wymagane zabezpieczenie pożyczki


Obligatoryjnym zabezpieczenie spłaty i zwrotu pożyczki jest: weksel własny in blanco i poręczenie dwóch osób fizycznych


W zależności od oceny zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego, zamiast poręczenia, może być ustanowione inne zabezpieczenie spłaty zaakceptowane przez partnera finansującego.


Wszystkie warunki określone szczegółowo w Regulaminie

Regulamin nr. 3 - "Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” - z dnia 02 lipca 2024 roku

Regulamin nr. 3 - "Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” - z dnia 05 marca 2025 roku - obowiązujący

Tryb składania wniosków i wzory dokumentów


Partnerzy finansujący przyjmują wnioski o pożyczki do czasu wyczerpania się środków przeznaczonych na realizację programu w ramach Makroregionu południowego.


Wnioski można składać w wersji papierowej lub elektronicznej zgodnie z opisaną w Zasadach naboru i rozpatrywania wniosków procedurą.


W załączeniu przedstawiamy kompletny wykaz placówek w całym Makroregionie południowym wraz z  danymi do kontaktu poszczególnych Partnerów Finansujących i ich placówek.


Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek w ramach całego Makroregionu południowego. Natomiast po uzyskaniu ewentualnej negatywnej decyzji co do złożonego wniosku, może złożyć kolejny wniosek. Zalecamy by wnioski składać do partnera finansującego najbliżej umiejscowionego w stosunku do planowanego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.


Wniosek w formie papierowej wraz z załącznikami należy dostarczać w formie wydruku podpisanego czytelnie do wybranego partnera finansującego na adres wskazany w wykazie placówek i jego stronie internetowej (jego siedziby, biura lub placówki terenowej).


Wniosek w wersji elektronicznej wraz z załącznikami opatrzony elektronicznym podpisem kwalifikowanym należy przesłać na wskazany w wykazie placówek adres mailowy wybranego partnera finansującego.


Kontakt do biura Agencji Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.:
Al. Najświętszej Maryi Panny 24 lok. 6, 42-202 Częstochowa,
mail: wws@arr.czestochowa.pl, tel. 609-980-444, 34/360-56-88 wew.23

 

Kompletne wnioski wraz z wymaganymi załącznikami zostaną rozpatrzone w terminie 14 dni roboczych od daty ich złożenia.


Poniżej publikujemy Regulamin udzielania pożyczki na  podjęcie działalności gospodarczej oraz świadczenia usług doradztwa szkoleń wraz z wnioskiem i wymaganymi załącznikami.


Wnioskodawca zobligowany jest do stosowania wersji kolorowej wniosku i załączników. W przypadku braku możliwości przygotowania wydruku papierowego w kolorze należy wypełnić wniosek i załączniki w udostępnionej wersji monochromatycznej dokumentów.


ZŁÓŻ PRAWIDŁOWO WNIOSEK tj.  ZGODNIE ZE SCHEMATEM SKŁADANIA WNIOSKU

schemat dot. skladania wniosku WWS

 

 kafelek kolor                      kafelek mono

 

REGULAMIN nr 3 udzielania pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej oraz świadczenia usług doradztwa i szkoleń

 

Lista dokumentów do złożenia:


WNIOSEK o udzielenie pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Programu Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie


ZAŁĄCZNIKI do wniosku:

 

Klauzula informacyjna dotycząca ochrony danych osobowych dla osób wskazanych w zaświadczeniu o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia

 

  1. Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (Załącznik nr 1 do Wniosku o udzielenie pożyczki – UWAGA wypełnia Partner finansujący, dlatego brak możliwości pobrania pliku)
  2. Oświadczenie o pomocy de minimis (Załącznik nr 2 do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  3. Oświadczenie o nieubieganiu się o inne środki publiczne na wnioskowane przedsięwzięcie (Załącznik nr 3 do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  4. Oświadczenie majątkowe wnioskodawcy/poręczyciela (Załącznik nr 4 do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  5. Oświadczenie o niewykonywaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (Załącznik nr 5 do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  6. Oświadczenie o byciu opiekunem osoby z niepełnosprawnością (Załącznik nr 6 do Wniosku o udzielenie pożyczki) (jeśli dotyczy)
  7. Potwierdzenie osiąganych dochodów przez poręczyciela (oraz małżonka poręczyciela i małżonka wnioskodawcy w przypadku wspólnoty majątkowej małżeńskiej) np. zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokościach wynagrodzenia (Załącznik nr 7 do Wniosku o udzielenie pożyczki - zaświadczenie może być dostarczone na innym druku pod warunkiem zawarcia w nim wszystkich wymaganych informacji
  8. Zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezgłoszeniu wnioskodawcy do ubezpieczenia (jeśli dotyczy, w przypadku zgłoszenia zaświadczenie o formie zgłoszenia)
  9. Kopia/kopie Zaświadczenia/Zaświadczeń o pomocy de minimis (dotyczy Wnioskodawcy, który otrzymał pomoc de minimis w okresie ostatnich trzech lat podatkowych), potwierdzona ze zgodnością z oryginałem
  10. Zaświadczenie z właściwego urzędu skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z wpłatami odpowiednich należności wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku
  11. Zaświadczenie z uczelni o kontynuacji nauki na ostatnim roku studiów (dotyczy studenta)
  12. Zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy potwierdzające posiadanie statusu bezrobotnego (dotyczy bezrobotnego)
  13. Zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy potwierdzające posiadanie statusu poszukującego pracy (dotyczy poszukującego pracy)
  14. Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię orzeczenia o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji lub kopia orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności (dotyczy opiekuna osoby z niepełnosprawnością)
  15. Oświadczenie potwierdzające prawo opieki (dotyczy opiekuna osoby z niepełnosprawnością)
  16. Zaświadczenie potwierdzające wysokość  osiąganych przychodów z okresu ostatnich trzech miesięcy przed miesiącem złożenia wniosku o pożyczkę (jeśli dotyczy)

 

Dodatkowe załączniki wymagane przez Partnera Finansowego:

  1. Oświadczenia wnioskodawcy (Załącznik nr 8 do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  2. Klauzula informacyjna i (RODO) (Załącznik nr 9a do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  3. FERS Klauzula Informacyjna (Załącznik nr 9b do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  4. Klauzula informacyjna BGK (Załącznik nr 9c do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  5. Upoważnienie do BIG InfoMonitor konsument (Załącznik nr 10a do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  6. Upoważnienie do BIG InfoMonitor przedsiębiorstw (Załącznik nr 10b do Wniosku o udzielenie pożyczki) (jeżeli dotyczy np. dłużnik rzeczowy, poręczyciel prowadzący działalność gospodarczą)
  7. Arkusz finansowy – kalkulacja przychodów, prognoza finansowa uproszczona  (Załącznik nr 11 do Wniosku o udzielenie pożyczki), (przedstawiona kalkulacja powinna przedstawiać wszystkie prognozowane dane finansowe planowanej do uruchomienia działalności gospodarczej min. w okresie pierwszych trzech lat działalności)
  8. Arkusz sprawozdanie finansowe dla poręczyciela prowadzącego działalność gospodarczą - uproszczona forma rozliczenia (Załącznik nr 12 a do Wniosku o udzielenie pożyczki) lub dla poręczyciela prowadzącego działalność gospodarczą – pełna księgowość (Załącznik nr 12 b do Wniosku o udzielenie pożyczki) (jeśli dotyczy) (przedstawiona kalkulacja powinna przedstawiać wszystkie prognozowane dane finansowe prowadzonej działalności gospodarczej min. w okresie kolejnych trzech lat działalności)
  9. Oświadczenie wnioskodawcy/pożyczkobiorcy o niepodleganiu wykluczeniu z tytułu sankcji (Załącznik nr 13 do Wniosku o udzielenie pożyczki)
  10. Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc publiczną de minimis (Załącznik nr 14 do Wniosku o udzielenie pożyczki) (elementy formularza dotyczące parametrów działalności do uzupełnienia na dzień podpisania umowy)

Dodatkowe dokumenty do zapoznania się:

 

  1. Porozumienie stron ws. współadministrowania i wzajemnego udostępniania powierzonych danych osobowych
  2. Zasady naboru i rozpatrywania wniosków o udzielnie pożyczki

 

Dokumenty związane z zawarciem umowy pożyczki:

  1. Wzór Oświadczenia MŚP (do uzupełnienia i dostarczenia po decyzji i założeniu działalności gospodarczej a przed podpisaniem umowy pożyczki)
  2. Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc publiczną de minimis (aktualizacja formularza złożonego z wnioskiem o udzielenie pożyczki)
  3. Oświadczenie o pomocy de minimis (aktualizacja oświadczenia złożonego z wnioskiem o udzielenie pożyczki)
  4. Wzór Umowy pożyczki WWS
  5. Oświadczenie wspólnika spółki cywilnej (Załącznik nr Regulaminu nr 3 udzielania pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej oraz świadczenia usług doradztwa i szkoleń w ramach „Rządowego Programu Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” oraz „Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027 (FERS) (jeśli dotyczy)
  6. Zasady dokumentowania i rozliczania wydatków WWS (załącznik nr 3 do umowy pożyczki WWS)
  7. Zasady przeprowadzania kontroli WWS (załącznik nr 4 do umowy pożyczki WWS)
  8. Harmonogram Spłat (załącznik nr 3 do umowy pożyczki WWS) (załącznik generowany przy podpisaniu umowy pożyczki w wersji prognozowanej i po wypłacie w ostateczny/rzeczywisty harmonogram spłat)
  9. Tabela opłat i prowizji WWS

 

Dokumenty związane z rozliczeniem wydatków z pożyczki:

 

Osoby do kontaktu w sprawie informacji o pożyczce Pierwszy biznes - Wsparcie w starcie dostępne w godzinach otwarcia biura Agencji Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.:

 

Grażyna Wojtysiak
mail: wws@arr.czestochowa.pl
tel. 609-980-444, 34/360-56-88 wew. 23

 

Agnieszka Kasprzyk
mail: wws@arr.czestochowa.pl
tel. 609-980-444, 34/360-56-88 wew. 23

Doradztwo i szkolenia w ramach Rządowego Programu Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie dostępne są dla osób ubiegających się o pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej i dla pożyczkobiorców po zawarciu umowy pożyczki.

 

Doradztwo oraz szkolenie dla osób ubiegających się o pożyczkę obejmuje w szczególności wsparcie:

  • w przygotowaniu wniosku, sporządzania opisu i kosztorysu przedsięwzięcia,
  • zakładaniu działalności gospodarczej.

 

Doradztwo oraz szkolenie na rzecz osób, którym udzielono pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej obejmuje w szczególności tematyki:

  • prowadzenia działalności gospodarczej,
  • formy opodatkowania działalności gospodarczej,
  • prowadzenia księgowości

Uzyskanie doradztwa i szkoleń przez pożyczkobiorcę stanowi pomoc de minimis.


Usługi doradztwa i szkoleń dla pożyczkobiorców świadczone są zgodnie z Regulaminem na podstawie informacji zawartej we Wniosku o udzielenie pożyczki.

 

Sprawdź najbliższe szkolenie: HARMONOGRAM WSPARCIA SZKOLENIOWO-DORADCZEGO

 

AGENDA SPOTKANIA SZKOLENIOWO-DORADCZEGO W DNIACH 23-24/04/2025

 

Podmiotem zarządzającym Częstochowskim Parkiem Przemysłowym jest Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A. – spółka prawa handlowego, w której jedynym akcjonariuszem jest Gmina Częstochowa posiadająca 4136 akcji na kwotę 15 037 500 zł tj. 100% udziału w kapitale Spółki.
Celem działalności Spółki jest działanie na rzecz rozwoju regionu częstochowskiego i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki.

Centrum Transferu Technologii koncentruje swoją działalność w obszarze szeroko pojętego sektora energetycznego, poprzez powołanie Centrum Kompetencji w Energetyce. Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A. planuje poszerzyć działalność CTT w zakresie obsługi firm z innych branż, by stało się ono bardziej konkurencyjnym na rynku i świadczyło usługi dla szerokiej grupy przedsiębiorstw oraz stało się liderem innowacji w regionie. W niedalekiej przyszłości Spółka planuje rozwinąć działalność Centrum o obszar IT i polimerów.

 

CTT prowadzi kompleksową obsługę transferu technologii dla przedsiębiorstw z każdej branży, a w szczególności dla firm z sektora energetycznego i branż pokrewnych. Jest tak przez wzgląd na funkcjonowanie innowacyjnej pracowni komputerowej pozwalającej na dobór optymalnych rozwiązań, a w ramach usługi decision support system możliwe jest rozwiązywanie problemów prawnych, przeprowadzenie analiz ekonomicznych i środowiskowych.

 

W utworzonym Centrum, dostępne są specjalistyczne usługi w zakresie transferu innowacji i technologii, w szczególności:

 

  • usługa analiz i ekspertyz;
  • usługa Decision Support System (obejmująca wykonywanie analiz poza technologicznych, barier transferu i wdrażania technologii w zakresie aspektów środowiskowych, ekonomicznych, prawnych i instytucjonalnych, analiz CBA i LCA);
  • usługi wykonywania prac rozwojowych i badań przemysłowych;
  • usługi prowadzenia specjalistycznych szkoleń branżowych;
  • usługa wynajmu powierzchni dla innowacyjnych firm z sektora MŚP;
  • usługa wykonywania audytu technologicznego;
  • usługa koordynacji procesu transferu i wdrożenia technologii.

jowes arrDziałalność Ośrodka jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego + w ramach Działania 7.1 Ekonomia społeczna, Typ 1. Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027

 

Beneficjent: Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.


Obszar działania: Miasto Częstochowa, powiaty: częstochowski, kłobucki i myszkowski.


Okres realizacji: 01.01.2024 – 30.06.2029


Cel działania: Zwiększenie zatrudnienia wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poprzez wsparcie tworzenia dla nich nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych (PS), rozwój sektora ES, wzmocnienie PES a także stworzenie przyjaznego klimatu dla ES wśród JST z obszaru częstochowskiego województwa śląskiego.

 

Kto może skorzystać z oferty ośrodka?

 

  • podmioty ekonomii społecznej - kadra zarządzająca i pracownicy takich podmiotów jak: Warsztaty Terapii Zajęciowych, Zakład Aktywności Zawodowej, Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie socjalne, spółki z o.o. non – profit;
  • osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zainteresowane zakładaniem/prowadzeniem działalności lub zatrudnieniem w sektorze ekonomii społecznej;
  • osoby fizyczne/osoby prawne planujące założenie podmiotu ekonomii społecznej;
  • pracownicy jednostek sektora finansów publicznych;
  • pracownicy podmiotów integracji i pomocy społecznej.

 

W ramach JOWES przewidziano realizację następujących zadań:

  1. Świadczenie profilowanych usług doradczych, edukacyjnych i biznesowych na rzecz efektywnego funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej:
    • wsparcie szkoleniowe w obszarach tematycznych zgodnych z potrzebami zgłaszanymi przez podmioty ekonomii społecznej;
    • wsparcie doradcze: kluczowe, biznesowe, prawne i marketingowe;
    • opracowanie i wdrożenie pakietów rozwojowych dla PES/PS: pakiety marketingowe i pakiety biznesowe dla organizacji wprowadzających nowy produkt lub nową usługę w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego lub działalności gospodarczej.
  2. Wsparcie dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym za pośrednictwem podmiotów ekonomii społecznej, w tym udzielenie dotacji dla:
    • nowotworzonych PS lub PES przekształcanych w PS,
    • istniejących PS, niekorzystających ze wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy;
    • istniejących PS, korzystających ze wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy, po upływie okresu trwałości dla wszystkich stworzonych wcześniej miejsc pracy.;
  3. Świadczenie na poziomie lokalnym usług animacyjnych służących rozwojowi organizacji obywatelskich i partycypacji społecznej oraz usług inkubacyjnych: spotkania animacyjne, diagnozowanie środowiska lokalnego w obszarze ekonomii społecznej, budowanie partnerstw rozwojowych, wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w prowadzeniu dialogu obywatelskiego, warsztaty dla liderów lokalnych, inicjatywy upowszechniające ideę ekonomii społecznej: Targi Ekonomii Społecznej, Mini Fora NGO.
  4. Dodatkowo w ramach swojej  działalności Jurajski Ośrodek Ekonomii Społecznej (JOWES) realizuje usługi z zakresu wsparcia reintegracji społeczno- zawodowej, skupiając się na trzech głównych grupach beneficjentów: osobach zagrożonych wykluczeniem społecznym, pracownikach istniejących przedsiębiorstw społecznych oraz uczestnikach/pracownikach podmiotów reintegracyjnych i innych placówek integracji społecznej.
    W celu zwiększenia stabilności zatrudnienia w odniesieniu do osób zatrudnionych w istniejących przedsiębiorstwach społecznych JOWES zapewnia wsparcie doradcze dla kadry zrządzającej przedsiębiorstw społecznych polegające w szczególności na  pomocy w tworzeniu i realizacji indywidualnych planów reintegracyjnych dla pracowników i dofinansowanie realizacji indywidualnych planów reintegracyjnych.

 

Przewidywane efekty realizacji projektu:

 

  • stworzenie 175 miejsc pracy w podmiotach ekonomii społecznej dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
  • objęcie wsparciem reintegracyjnym co najmniej 60 nowych pracowników przedsiębiorstw społecznych
  • wsparcie merytoryczne dla 220 PES/PS
  • realizacja co najmniej 60 dni szkoleniowych służących profesjonalizacji PES/PS.

 

Jurajski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej planuje przeprowadzenie co najmniej 3 naborów wniosków o przyznanie środków finansowych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych.

 

Gwarantem sukcesu działań podejmowanych przez Jurajski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej będzie połączenie sił i wzajemnych potencjałów: jednostek samorządu terytorialnego, instytucji rynku pracy, pomocy i integracji społecznej, podmiotów ekonomii społecznej i osób fizycznych, które są zainteresowane zakładaniem lub prowadzeniem działalności w sektorze ekonomii społecznej.

 

Wartość projektu: 21 358 826,94 PLN

 

Wartość dofinansowania z UE: 18 155 002,89 PLN

 

FE SL kolor poziom bez tla

 


OFERTA DORADZTWO BIZNESOWE
ZAKRES TEMATYCZNY

 

w zakresie wzmacniania potencjału kadrowego, finansowego i innowacyjnego  według wcześniej wykonanej analizy przez doradcę obejmuje:

 
A. prowadzenie i rozwój przedsiębiorstwa 
B. zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa
C. przekształcenie podmiotu przedsiębiorstwa


Zakres tematyczny doradztwa biznesowego obejmuje działania na rzecz budowania konkurencyjności produktów i usług: doradztwo branżowe, związane z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej (dopasowane dla konkretnego klienta – obejmuje również doradztwo zawodowe), poszukiwanie partnerów, identyfikację nisz rynkowych, przygotowanie danych i ofert, przygotowywanie i praca nad biznesplanem w tym:

  • prowadzenie i rozwój działalności gospodarczej,
  • doradztwo branżowe,
  • zarządzanie organizacją,
  • zarządzanie jakością,
  • zarządzanie projektami – w tym społecznymi, fundraising/crowfunding,
  • wprowadzanie i rozwijanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i procesowych,
  • współpraca z administracją publiczną,
  • tworzenie  i zarządzanie partnerstwem międzysektorowym,
  • wykorzystywanie technologii informatycznych w przedsiębiorstwie,
  • planowanie strategiczne – finansowe, pozyskiwanie środków finansowych (FP, PFRON, BGK, UP, środki na szkolenia KFS, BUR + inne granty),  
  • prawne i księgowo-podatkowe aspekty prowadzenia działalności,
  • kadrowo-płacowe aspekty prowadzenia działalności,
  • zarządzanie kadrą i organizacją,
  • planowanie działań marketingowych i badanie rynku,
  • techniki sprzedaży,
  • badanie konkurencji,
  • wsparcie przy przygotowywaniu wniosków i ofert, dywersyfikacji biznesu,
  • działania e-commerce,  
  • wdrażanie standardów obsługi klientów,
  • opracowanie planów naprawczych.

 

Doradztwo biznesowe opiera się na przekazywaniu wyznaczników dotyczących strategii ESG, która oznacza planowanie rozwoju firm/organizacji również  w oparciu o trzy podstawowe filary:

E – environmental, czyli zagadnienia środowiskowe,
S – social – zagadnienia społeczne,
G – governance – zagadnienia dotyczące ładu korporacyjnego.

 

Zapraszamy do współpracy i do kontaktu.
Mariola Wieczorek
Doradca biznesowy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Al. Najświętszej Maryi Panny 24 lok. 3 oraz 4; 42-202 Częstochowa
tel. 034 325 71 42; fax. 034 360 57 47

 

Zapraszamy na stronę internetową projektu: www.jowes.pl

 

Kontakt:
Jurajski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej prowadzony przez Agencję Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.
Al. Najświętszej Maryi Panny 24, oficyna lok.3, 42-202 Częstochowa
Godziny pracy: Pn. – Pt. 7.30 - 15.30
Tel. 34 325 71 42, Fax 34 360 57 47
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

naukasekretemProjekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty” Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”

 

Okres realizacji: od 01.09.2012 r. do 31.07.2014 r.

Cel projektu

Wzmocnienie potencjału dydaktyczno – wychowawczego siedmiu gimnazjów powiatu kłobuckiego poprzez realizację programów rozwojowych wspierających 1100 uczniów i uczennic w szczególności z obszarów wiejskich, w zakresie wyrównywania braków edukacyjnych, rozwijania kompetencji kluczowych i umiejętności praktycznych dostosowanych do potrzeb rynku pracy.

 

Realizowane formy wsparcia

Dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz zajęcia ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych; doradztwo i poradnictwo edukacyjno – zawodowe, doradztwo i opieka pedagogiczno – psychologiczna.

 

Zapraszamy na stronę internetową projektu:
http://www.naukasekretemsukcesu.slask.pl

 

Kontakt:

Biuro Projektu:
ul. Wały Dwernickiego 117/121 lokal 204, 42-202 Częstochowa
Tel./Fax 34 373 10 78

 

Zespół projektowy:
w sprawach merytorycznych:
Koordynator projektu: Agnieszka Ziębacz [email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.]
Specjalista ds. rekrutacji i zamówień: Beata Blukacz – Krawiec [email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.]

 

w sprawach księgowych:
Al. Najświętszej Maryi Panny 24 lok. 8
42-202 Częstochowa
Tel: 34 324 81 46
Specjalista ds. obsługi finansowej: Ewa Rokosa [email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.]

 

szkolenieszansa

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1, Poddziałanie 8.1.1

 

Okres realizacji: od 01.11.2012 r. do 31.07.2014 r.

Cel projektu

Podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności zawodowych do potrzeb rynku pracy przez 80 osób pracujących w województwie śląskim
 

Realizowane działania

  • szkolenia z zakresu  samodzielnej pracy i programowania obrabiarek sterowanych numerycznie CNC ;
  • szkolenia z zakresu  tworzenia i programowania Baz Danych;
  • szkolenia  z zakresu języka angielskiego z elementami języka technicznego;
  • warsztaty interpersonalne.

 

Zapraszamy na stronę internetową projektu:
www.szkoleniaszansanarozwoj.edu.pl

 

Kontakt:

Biuro Projektu:
Agencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A.
Aleja Najświętszej Maryi Panny 24 lok. 6A , 42-202 Częstochowa
Tel./Fax 34 360 56 88 wew. 23 , 601 429 988

 

Zespół projektowy:
Koordynator projektu: Olga Dargiel [email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.]
Specjalista ds. szkoleń: Izabela Hłąd [email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.]