Jesteś przedsiębiorcą i masz zaległości w ZUS? Skorzystaj z układu ratalnego lub innego sposobu oddłużenia. W pierwszym półroczu 2019 r. z takiej formy wsparcia z terenu działalności częstochowskiego oddziału ZUS skorzystało 319 firm, a ulgą objęto ponad 29 mln zł.
Firmom nie jest trudno wpaść w tarapaty finansowe. Wystarczy niekorzystny zbieg okoliczności, jak pogorszenie stanu zdrowia czy nieterminowe wpłaty kontrahentów i może się okazać, że nie będziemy w stanie regularnie opłacać składek na ubezpieczenia społeczne.
W takiej sytuacji warto odwiedzić ZUS i wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem sytuacji. Możliwości jest kilka. W przypadku trudności finansowych i zaległości względem ZUS przedsiębiorca może wystąpić do Zakładu z wnioskiem o rozłożenie swojego długu na raty. Wiąże się to z podpisaniem układu ratalnego.
Co to jest układ ratalny
Układ ratalny to spłata zadłużenia z tytułu składek w miesięcznych ratach, w wysokości ustalonej wspólnie z ZUS. Na raty może być rozłożone całe zadłużenie.
- Klienci, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek, mogą liczyć na wsparcie naszych doradców do spraw ulg i umorzeń, którzy dostępni są w Oddziale ZUS w Częstochowie. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta, doradca przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań, dostosowane do indywidualnej sytuacji klienta i jego możliwości finansowych. Zadaniem doradców jest również pomoc klientom w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku - informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
O ulgę w spłacie mogą ubiegać się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Układ ratalny pozwala przedsiębiorcom na uporządkowanie jego sytuacji. Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz reguluje się bieżące składki, przedsiębiorca ma możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, które jest potrzebne m.in. w postępowaniu przetargowym. - Gdy umowa jest realizowana ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza. Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną - podkreśla Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE, pisemnie w każdej placówce ZUS, bądź ustnie - do protokołu. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku, zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania.
Chwilowe problemy
Gdy mamy trudności w bieżącym opłacaniu składek, pomocne może być odroczenie terminu płatności składek, czyli mówiąc prościej - możliwość zapłacenia ich później. Z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek przedsiębiorca musi wystąpić najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Jednak – co istotne – odroczenie może dotyczyć więcej niż jednej składki. Po złożeniu wniosku w tej sprawie ZUS nie nalicza firmie odsetek i cierpliwie czeka, aż ta „stanie na nogi". Pobierana jest tylko opłata prolongacyjna naliczana do nowego terminu płatności odroczonej składki.
- Jeśli mamy dług w ZUS - nie warto czekać z podjęciem decyzji o wizycie u doradcy do spraw ulg i umorzeń. Im dłuższa zwłoka w uregulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, tym wyższe koszty wyjścia z zadłużenia. Dlatego zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy wskażą najlepsze rozwiązania dla klienta - dodaje rzeczniczka.
Beata Kopczyńska
regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa śląskiego